A Way Out är ett spel som är avsett att spelas av två spelare samtidigt, framför samma tv-skärm. Bakom det står svenska spelskaparen Josef Fares, och den ena huvudrollen spelas av hans bror Fares Fares. I spelet följer manhttps Vincent Moretti och Leo Caruso (Fares Fares) som av olika skäl kommit att hamna i fängelse. De är två helt olika typer av människor, den ena är yrkeskriminell och den andra har hamnat i fängelse på grund av vad man skulle kunna kalla för ett “crime of passion”. Spelets första mål är att fly från fängelset, och för att göra det tvingas de båda samarbeta. Tv-skärmen splittas i två halvor, och det fungerar faktiskt betydligt bättre än vad man kanske först kan tro.
Det fina med hur A Way Out konstruerats är att båda spelare hela tiden har någonting att göra. Det överraskade i alla fall mig när jag tillsammans med en vän spelade igenom hela rasket på två kvällar. Som ett barn av gaming under 80- och 90-talen, en era då det inte var möjligt att spela online och då det släpptes mängder av spel där man kunde spela tillsammans med en kompis sittandes framför samma tv, förväntade jag mig någonting helt annat. I spelets inledning satt jag och väntade på att min kamrat skulle färdigställa den syssla som stod framför hen just för tillfället. Helt ovetande om att min input behövdes för att vi skulle komma vidare.
A Way Out växlar mellan olika spelmoment. Under vissa sekvenser spelar varje spelare separat, man går runt och pratar med olika människor för att hitta information eller annat. Under andra samarbetar man, exempelvis för att rygg mot rygg klättra upp för ett hisschakt. Även om spelstilarna varierar så har de alla en sak gemensamt och det är att samarbete är ett måste för att komma vidare i spelet.
Men det bästa av allt är just återgången till ett spelupplägg där man delar spelupplevelsen med en vän som man befinner sig i samma rum som. Ett upplägg som under många år blev alltmer sällsynt parallellt med att populariteten för att spela över nätverk ökade. Av allt att döma har spelet blivit en succé, det finns därför goda skäl att ha förhoppningar om att det kommer att göra avtryck på spelmarknaden som helhet. Det borde finnas mängder av aspirerande spelskapare som inspirerats och som nu sitter och filar på egna koncept till liknande spel. Det är en utveckling som inte minst undertecknad verkligen vill uppmuntra. Här kan du som är ett fan av gaming säkerligen hitta mobilskal med tv-spelstema.