Det finns flera kända turneringar inom e-sport både i Sverige och i resten av världen. Den största skandinaviska turneringen inom e-sport är Fragbite Master. Deltagarna i turneringen som spelar Starcraft 2 och Counter-Strike gör upp om en vinstsumma på hela 600 000 kronor. Sveriges största LAN-evenemang heter Dreamhack där deltagare från hela landet deltar. Dreamhack anordnar flertalet olika turnering under de dagar som evenemanget pågår. Electronic Sports World Cup är en internationell turnering som går av stapeln en gång per år. Turneringen som spelas i Frankrike är indelad i flera olika grenar inom e-sporten. Exempel på spel som man spelar är Counter-Strike, Quake 4 och Warcraft 3. Det finns även flertalet turneringar som äger rum på andra sidan Atlanten. Två som är värda att nämna är Intel extreme Masters och Major Leage Gaming.
Dreamhack tar sin verksamhet till ett nästa steg
Dreamhack är som sagt Sveriges största LAN. Nu står det också klart att man ska ta sin verksamhet till en ny nivå genom att anordna Dreamhack Masters i Globen. Företaget Dreamhack bedriver redan sin verksamhet från Stockholm och man vill nu dra nytta av Stockholm Live’s arenor och deras erfarenhet inom evenemang. Dessa faktorer sammantaget gör att man nu känner det är dags att anordna sitt första evenemang i Stockholm. Det är en e-sportturnering i “Counter-Strike Global Offensive” som man ska anordna och vinstpotten är på mer än 2 miljoner kronor. Eventet ska pågå i fem dagar med både ett gruppspel och ett slutspel. 16 av de absolut bästa lagen inom grenen ska göra upp om den åtråvärda förstaplatsen. Man har stora förväntningar på att kunna sälja ut evenemanget då efterfrågan på en sån här turnering länge varit stor. Under 2016 hade Dreamhack hela 233 000 besökare på sina evenemang runtom i Sverige. Deras evenemang hade också mer än 135 miljoner visningar online.
E-sport ökar i popularitet
E-sport som underhållning har ökat kraftigt under de senaste åren. E-sport var tidigare något som bara lockade utövarna själva. Det är främst i åldrarna 15 till 24 år som e-sporten har sin kundbas och 15% av den målgruppen kollar på någon form av e-sport minst en gång per dag. Man ser också att e-sporten blivit populär i de högre åldersgrupperna. Det är främst män som tittar på e-sport även om andelen kvinnliga tittare ökar mer och mer för varje år. Ett genombrott för e-sporten kom när man kunde börja använda Youtube som plattform för att nå ut till sina fans. Twitch har också kommit att bli en viktig plattform för att nå ut till tittarna. Bristen på dessa plattformar gjorde det tidigare svårt för e-sporten att nå ut till allmänheten. Man behöver alltså inte längre använda sig av Avionero för att ta sig till det evenemang man vill se.